maandag 12 maart 2012

De top 25 van de Vi3Z (Verhalen in 3 Zinnen) is bekend!
Gefeliciteerd iedereen.

Bij de opening van de boekenweek op 14 maart om 17:00 uur in de Centrale Bibliotheek te Groningen, worden posters met deze top 25 uitgedeeld!


1
 ‘Ik vind prei anders een hele nette groente.’ Hij draaide de borden zo, dat zijn gehaktbal aan de rechterkant lag en de hare er precies tegenover. Ze wist toen al dat het niets zou worden met hem.
Astrid Ottes

2
Ik voel zijn ijsblauwe ogen dwars door de lens van zijn camera branden op mijn gezicht.
Speels gooi ik mijn hoofd achterover en lach mijn tanden stralend bloot.
Verwachtingsvol genietend van deze onschuldige verleiding, tot mijn tong uitdagend langs mijn bovenlip strijkt en daarbij stuit op de resten van het avondeten...verse spinazie.
Carolien Coerts

3
 "Jij bent deze keer aan de beurt" zei haar collega van de opruimingsdienst.
Ze schraapte het laatste stukje van het spoor en vond een ketting met hanger.
Voorzichtig maakte ze hem open en keek verschrikt in de ogen van haar jongere zelf...
 Sylvia Groener
4
De lucht zinderde nog na van zijn bekentenis dat het gras aan de overkant groener was. Ze schonk langzaam een glas wijn in, glimlachend.
'Gelukkig ben ik zelf ook iemands overkant.'
Astrid Ottes
5
Ze noemden hen de Punicabroertjes.
Omdat de één z'n lul tot op de bodem van een punicafles kwam, en die van de ander niet door de flesopening paste.
Ik was in die tijd meer met Grolsch beugelflessen in de weer.
Marc van der Holst

6
Beste Erna, ik zag dat u mijn man sms-jes stuurt met sexueel getinte boodschappen?
Mag ik daar namens mijn man en mijzelf hartelijk voor bedanken!
Hij is helemaal vrolijk de hele dag, doet alle huishoudelijke klusjes fluitend en loopt de hele dag te zingen, ik zeg: " doorgaan". Chantal.
Eric de Groot

7
Het waaide hard die dag, maar de zon scheen. De wiek waaraan Willem was vastgebonden zwierde rond, waarbij zijn hoofd op het laagste punt door de brandnetels vloog. Had hij maar van haar af moeten blijven. Lupko Ellen

8
Wegens scheiding huis te koop voor de halve prijs. De andere helft kunt u aan mijn ex voldoen, dat kreng. De zandbak neem ik mee na de overdracht.
Lupko Ellen

9
Het was zijn eerste dag.
's Avonds werd hij belaagd door al zijn drie celgenoten.
Hij won.
Sylvia Groener

10
’s Nachts schreef hij de mooiste zinnen. Hij kon er zelf geen touw  aan vastknopen. Nu hangt hij daar, alleen.
Kees Schrijvers

11
Groen van kroos kruipt hij de vijver uit.
Achter hem verdwijnt zijn auto met een luide kreun langzaam onder water.
Misschien had de TomTom toch réchtsaf gezegd
Jolanda Abbes 

12
Ze gooide de lucifers achteloos op de grond nadat ze de kerstboom iets dichter naar het raam had geschoven en de gordijnen dicht getrokken. Ze keek even naar haar slapende echtgenoot op de bank, trok haar jas aan, verliet het huis en sloot alle deuren van buiten af. Dit jaar had ze echte kaarsen genomen.
Astrid Ottes

13
Onvoorstelbaar schoon waste het wassende water de al vele malen gewassen kwasten voor de laatste maal gebruiksklaar. Waarna hij begon te schilderen, veeg na veeg, kwast na kwast, streep na streep. Hij verfde de vlakken, vlak na vlak, vrij van vegen en streeploos, onvoorstelbaar voorspelbaar.
Henk Landkroon

14
Het was nota bene zijn eigen idee om de toch al zeer spannende relatie nog spannender te maken door elkaar een erotisch boek voor te lezen. Hij nestelde zich, met zijn hoofd in haar schoot, op de comfortabele bank. Hoewel ze echt haar best bleef doen op een zo opwindend mogelijke intonatie, begon het haar na een minuut of tien toch wel wat te irriteren dat ze steeds harder moest praten om boven zijn gesnurk uit te komen.
Sacha Landkroon

15
Ongeveer halverwege tussen Zwolle en Amersfoort stond hij op om naar het treintoilet te gaan. Toen hij ruim voor Amersfoort terugkwam, was zijn vrouw verdwenen. Alleen haar tas, haar jas en het boek dat ze aan het lezen was, waren achtergebleven.
René Appel

16
Geruisloos werd de sleutel in het slot omgedraaid.
Tergend langzaam piepte de deur open, iiiiiiiiiiih…
Even later, bijna onhoorbaar, klikte de deur weer dicht.
Jan Sleumer

17
Het is nu de tiende keer dat Eef een afspraak heeft met haar eenenvijftig-jarige psychotherapeut Frans.
Ze doet met veel tegenzin de zware antieke deur open.
Hopelijk blijft het deze keer bij een gesprek.
Janine Spoelman

18
“De leeftijd waarop seks dwars door onze huid heen straalt hebben we volgens mij wel achter de rug”. Hij leunde achterover in de brasseriestoel die de laatste jaren te klein voor hem was geworden. Ik moest dit beeld heel gauw zien kwijt te raken.
Moniek Baars

19
Nora was bang dat ze te dik werd en at niet meer. Zus Ria kon kiezen uit vele therapeuten. Uiteindelijk viel haar keus op Magere Hein.
Michiel Boekschoten

20
Hoelang zou hij het volhouden onder water, vraagt Rene zich benauwd af.
Hij sprong van de brug, achterna gezeten door zijn Italiaanse schoonfamilie.
Het was blijkbaar geen grapje, toen ze eisten dat hij met Fiore ging trouwen.
Janine  Spoelman
21
Kleuters glijden, wippen en draaien; moeders kletsen of lezen de ochtendkrant.
Nu markeren stukken tape op de speelmatten het silhouet van een lichaam.
Op de rand van de lege schommel blinkt nat rood in de avondzon.
Janneke Heimweg
22
De man in de auto zag de afgrond dichterbij komen. Op het laatste moment dacht hij aan zijn vrouw. Hij zou snel bij haar zijn.'
Aziza Zijlstra
23
Radeloos lag Hennie Knottnerus in het doornenstruikgewas.
Hij kon zich niet meer bewegen, omdat hij bij elke poging eruit te komen ergens op zijn lijf een stukje vel, lip of haar scheurde. Om hem heen stonden diverse burgers achter een barbecue, terwijl weddenschappen werden ingezet, worsten gebraden en cola verkocht.
Karl Huisman

24
Hij geloofde in het huwelijk en wilde zijn belofte niet verbreken.
Zij nam het niet zo nauw met trouw tot in de dood.
‘Ik moest haar wel in mootjes hakken, meneer de rechter.’
Klaas Wieringa

25
Grietje was verbaasd dat ik ook nog gevoelens had. Daardoor begreep ze opeens veel meer. Ze liet het toch maar zo
Rob Engelsman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten