vrijdag 18 november 2011

René Appel over zijn schrijfprocedure deel 2.


Verslag van het hoorcollege dat René Appel gaf bij dewebschrijvers.nl 

Vraag aan René Appel

Hoe trek je een lezer het verhaal in?
Bij een kort verhaal: vertel er niet al te veel omheen, niet al te veel vertellen over de personages, wie ze zijn etcetera. Begin meteen, stort de lezer in een scene.
Verhalen beginnen tegenwoordig veel dynamischer dan vroeger. Leg niet alles uit, de lezer is niet dom.
“Arrive late, leave early”:
Niet een hele omschrijving vooraf, begin middenin de scene (Arrive late)
En schrijf er ook niet een heel verhaal achteraan (Leave early)
Dat is ook beter voor de opbouw van de spanning.

Wat weet je van de verhaallijn voordat je gaat schrijven?
René: ‘Sommige schrijvers hebben het verloop volledig in hun hoofd, maar ik niet. Ik weet niet hoe ’t afloopt. Er is wel een bepaald stramien: op ongeveer eenderde / de helft moet er een slachtoffer vallen. En ik vind het dan leuk als er later nog een slachtoffer valt. Dat stramien staat niet heel vast, verandert nog wel eens.’

Er zijn twee soorten korte verhalen:
-          Speelt zich af in een korte tijdspanne (bv een middag of een avond)
-          Speelt zich af over meerdere dagen.
Het is belangrijk dat je kiest: hoeveel personen, in welke setting, in welke tijdspannen. Dit soort keuzes moet je van te voren maken.

Ook belangrijk:
-          Plot / intrige: waar begin je in het verhaal?
-          Wat is de point of view?

Voorbeeld: vrouw die ontdekt dat haar vriend een moordenaar is.
Als je direct weg geeft dat hij een moordenaar is, maakt dat hem gelijk onsympathiek. Misschien is het leuker dat de lezer hem in eerste instantie nog wel sympathiek vindt.

René Appel maakt nooit gebruik van alwetende verteller, maar maakt gebruik van meerdere perspectieven. Het perspectief kan wisselen per hoofdstuk, maar ook per alinea.
Bij het korte verhaal wordt vaak maar 1 perspectief gebruikt, maar dat hoeft niet.

Hij  houdt niet zo van het ik-perspectief, om de reden dat het woordje ‘ik’ dan voortdurend herhaald wordt, dat vindt hij niet mooi. Veel vrouwelijke schrijvers maken vaak gebruik van het ik-perspectief. Sommige mensen vinden dat je daardoor meer meeleeft.

Morgen verder. Over het creëren van spanning in verhalen.

Morgen, zaterdag 19 november geeft Lupko Ellen een hoorcollege. Je kunt daar bij zijn. Om 14.00 uur in het Paleis in Groningen. entree 7,50 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten