maandag 21 november 2011

Lupko Ellen spannend schrijven (1)


Een hoorcollege van schrijver Lupko Ellen voor dewebschrijvers.nl

Wat is schrijven?
‘Schrijven is zitten en schrijven. Niet belangrijk willen zijn, geen hoogdravende pretenties hebben om de wereld te veranderen met je boeken, maar zitten en schrijven: verhalen maken.’
Lupko Ellen kon pas echt beginnen te schrijven, toen hij zich wist te ontdoen van de belasting om belangrijk te zijn. 

Hoe breng je spanning in een verhaal?  
Denk na over wat je zelf spannend vindt, waar je de zenuwen van krijgt, waarbij je een blok in je maag voelt.  Het gaat om angst, woede, walging en lust: emoties die de lezer verafschuwd in het werkelijke leven, maar waar hij gek op is in de fantasie. Deze emoties zijn heerlijk om te voelen, als ze niet van jezelf zijn. Macht, seksualiteit, dood en angst zijn de basale emoties waar de schrijver van spannende boeken mee speelt. Het is spelen met emoties, waar je geen pijn van hebt.
Ga dus na waar je zelf spanning van krijgt en schuw het cliché niet! Omstandigheden als een donker bos, een zolder, een grote lege fabriekshal, een helverlichte parkeergarage met maar drie auto’s zijn goed werkende clichés. Spannende clichés  zijn bijvoorbeeld ook:  De gemaskerde man springt op je af!, de achtervolging, spannende beroepen zoals journalist, straaljagerpiloot, brandweerman, psychiaters, of enge dieren zoals haaien, krokodillen en piranha’s. Clichés, nou en!?

Emoties
Het vertalen van emoties naar scènes, waarin die emoties de emoties van de hoofdpersoon zijn.
Bij elke scène is dat een hamvraag: hoe gaat mijn hoofdpersoon zich voelen? De emoties van de ene en de volgende scène moeten geloofwaardig zijn. Het is vrij moeilijk om de bijtende woede uit een scène te laten volgen door een mierzoete verliefdheid. Het kan, maar maak het geloofwaardig. Er zijn 4 methoden om emoties uit te drukken (don’t tell them, show them!) Neem bijvoorbeeld woede:
door middel van actie: Piet rukt de deur open
door middel van dialoog: ‘en laat me nu maar alleen!’
door middel van gedachten: ‘als het Marie is, neem ik die telefoon niet op.’
door middel van lichamelijke reactie: zijn hoofd werd rood, zijn ogen spoten vuur.

Nieuwsgierigheid en aanwezigheid
Wees nieuwsgierig. Laat je hoofdpersoon zaken meemaken of onderzoeken, die je zelf graag wilt weten of onderzoeken. Breng zaken in, die jezelf raken, maar zorg ervoor dat je als schrijver zo weinig mogelijk aanwezig bent. Lezers van spannende boeken willen wegdromen in het boek, haal ze daar dan niet uit met schrijversopmerkingen.

 deel 2 volgt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten