vrijdag 25 november 2011

Thriller plots op een rij


Hoor/werkcollege Lupko Ellen 19 november (3)

Spannende plots
Een plot (verhaallijn) is de vertaling van een verhaal naar een schema en andersom. Het stramien.
Voor elk plot geldt: elk hoofdpersonage heeft een tegenstander of tegenstand nodig. Vaak gaat het (schematisch) om drie personages (of elementen) de hoofdpersoon (protagonist) de tegenstander (antagonist) en de bemiddelaar, oplosser, de beminde, het onderwerp van de twist (de tritagonist)
Een aantal plots op een rij:


De Missie
Een reis met een doel. De reis is vaak een metafoor voor (iets in) het leven. De hoofdpersoon heeft een doel, iets wat hij moet doen, moet vervullen. Voorbeeld In de Ban van de Ring.  In de missie leert de hoofdpersoon van de reis, hij verandert, wordt meestal wijzer. 

Het Avontuur
Een avontuur lijkt op een missie, maar de hoofdpersoon maakt geen karakterontwikkeling door, hij is meer een statische held, die van alles meemaakt. Het gaat in het avontuur om die gebeurtenissen, de handelingen. Voorbeeld is 007, James Bond.


De Achtervolging
Wie achtervolgt wie en waarom? Daar gaat het in dit plot om. De lezer moet constant het gevoel hebben dat er 50% kans is dat iemand wordt gepakt en 50% kans dat iemand ontsnapt.


De Redding
Er is een redder (goed), een slachtoffer en een dader (slecht).  Het is een kunst om de redder zo geloofwaardig te maken, dat de lezer hem zijn wraak  vergeeft.


De Ontsnapping
Ontvoerd,gevangen, bevrijdt. Het slachtoffer is zijn eigen redder.


Wraak
De hoofdpersoon is onrecht aangedaan. Hij moet in actie komen. Hij heeft het recht (geloofwaardig) om die wraak uit te oefenen. De oplossing is soms wreder dan de daad (Medea).  


Rivaliteit
Twee partijen, twee families strijden tegen elkaar. Romeo en Julia, West Side Story     

Verzet en Opstand.
Een individu komt in opstand tegen het systeem. Een groep keert zich tegen de meerderheid.
Verzet tegen de vijand, oorlogsverhalen.

Natuurlijk zijn plots niet eendimensionaal en zijn er verschillende combinatiemogelijkheden.
Een groot epos zoals Odyssees heeft bijvoorbeeld alle bovengenoemde plots.

Waarom al die regels?
Na drie hoorcolleges is deze verzuchting natuurlijk begrijpelijk. Regels zijn er om te kennen, om een technisch kader te hebben, maar ook om los te laten als je schrijft. Het gaat om schrijven en schrappen, om persoonlijke ontwikkeling, om lezen en schrijven en in de wereld zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten